![]() |
| Van Terug naar huis |
Binnen het uur staan op KLIA bij row F om in te checken. We zijn lekker op tijd en kunnen snel inchecken. We krijgen stoelnr’s 29 A t/m D in de Boeing 747-400, die volgens Hans, helaas nog niet is geupgraded met een persoonlijk entertainment systeem in de economy class. We lopen zonder problemen door de 2 controles en gaan dan bij Starbacks zitten en drinken onze favourite koffie. Ik maak nog even gebruik van de free internet access, lees het nieuws op nu.nl en reageer om Jannie’s mail die gisteravond met Ma een boottochtje heeft gemaakt. Anja probeert onze laatste HK$ op te maken. Ze blijft erg lang weg waardoor we als de bliksem met de airport metro naar gate 35 snellen. Twee stewardessen staan als op de wachten bij de roltrap: Amsterdam? Bij gate 35 licht het bordje “final call” op. We halen net de deadline om 20min voor vertrek te boarden. Pfff.
![]() |
| Van Terug naar huis |
We lopen door de slurf en nemen een krantje mee. We vertrekken precies om 16.20. Het is behoorlijk koud aan boord, dus gaan we lekker onder het dekentje liggen. Al snel worden nootjes met wat te drinken gebracht. Even later komt het hete doekje. Gezagvoerder Van Der Ven loopt langs en ik vraag hem of hij een uitzondering wil maken voor de kinderen om de cockpit te bekijken. Het onspronkelijk idee was om met Hans terug te vliegen. Het is na 9-11 niet meer toegestaan voor het publiek om de cockpit te bezichtigen. Omdat Hans gezagvoerder is, zou hij ons toch een kijkje kunnen laten nemen. Van Der Ven, vraagt wie ik ben en ik herinner hem nog even aan onze ontmoeting met Hans in het Regal hotel. Hij weet het nog en vindt het gelukkig goed. We spreken af dat de kinderen na het eten in de cockpit mogen komen.
![]() |
| Van Terug naar huis |
Ik lees het artikel “The Wings of Change” in het KLM blad Holland Herald. Hierin staat dat de luchtvaart 2 a 3 % bijdraagt aan de wereldwijde CO2 uitstoot, maar omdat het hoog in de atmosfeer wordt afgegeven is het effect groter. Volgens het Intergovernmental Panel on Climate Change is de totale bijdrage aan het net global warming effect 2,7 keer groter. De scheepvaart draagt 5% bij aan de wereldwijde uitstoot. Volgens www.carbonfootprint.com is de gemiddelde “carbon footprint”, de hoeveelheid CO2 per UK inwoner, 651 kilo voor vakantie vluchten en 1.083 kilo voor auto gebruik per jaar. Hier staan nog wat tips bij om je persoonlijke uitstoot te verminderen: een douche i.p.v. een bad (500 kilo), eten van lokale producten (2.500 kilo) en vegetarier worden (1.500 kilo)!
Voor het jaar 2012 is de EC van plan om CO2 quotas voor de europeese luchtvaart te gaan invoeren. Hiermee wordt voldaan aan de EU’s Emission Trading Schemes doelstellingen om het maximum op het nivo van 2004-2006 te houden, wat tot 2020 183 miljoen ton bespaart. Wist je trouwens dat het huidige brandstof verbruik 3,5liter per 100 passagiers km’s is?
Het artikel geeft aan wat de KLM doet om de uitstoot te verlagen, bijvoorbeeld door vervanging van de vloot door zuiniger toestellen en een efficienter vliegbeleid. Er zal echter wel een technologische doorbraak nodig zijn om significante verbetering te realiseren. Hiervoor is de TU Delft het CleanEra project gestart om in 2025 burgervliegtuigen te ontwikkelen die 50% minder verbruiken en 50% minder lawaai produceren.
![]() |
| Van Terug naar huis |
Het eten smaakt prima. Ondertussen kijken we naar de film Wild Hogs die we ook tijdens onze heenreis hebben gezien. Na het eten worden we nog door de attente Ilse getrakteerd op champagne met cashew nootjes, ter afsluiting van onze wereldreis. Anja glundert helemaal met haar glaasje champagne. Bas en Tes vragen Ilse of ze al naar de cockpit mogen. Ze gaat even vragen. Al gauw komt ze terug en de kinderen mogen mee. Ze komt een tijdje later terug. Ze vertellen dat de kinderen veel plezier hebben en een uitgebreide uitleg krijgen van de piloten. Ze heeft ook leuke foto’s gemaakt. Na 20 minuten komen ze enthousiast terug en verhalen uitbundig wat ze gezien en gedaan hebben. De piloten waren heel erg aardig en de co had zelfs met z’n voeten op het stuur gezeten. “Ze zitten gewoon koffie te drinken en hoeven alleen maar even wat te doen bij het opstijgen en het landen”.
![]() |
| Van Terug naar huis |
Ik doe even een tukkie om alvast een beetje in het nederlandse rythme te komen en om de lange dag tot vanavond te overbruggen. Als we nog 6uren te vliegen hebben, haal ik mijn computer te voorschijn om te blog bij te werken. We krijgen een Haagen-Dazs ijsje aangeboden. De kinderen moeten eigenlijk kiezen, maar omdat Ilse gisteren heeft beloofd om erg aardig te zijn, krijgen ze ook nog de cup noodles. Even later worden ze getrakteerd op 4 Delfs blauw huisjes uit de Business Class. Wat een verwennerij.
![]() |
| Van Terug naar huis |
We landen al om 16.00u op schiphol, 20min voorop schema. We zijn blij dat we er weer zijn. Als we de slurf uitlopen, worden onze passpoorten direct gecontroleerd. We zien ze zelfs met de loep controleren. De bagage claim gaat vlot. Gelukkig worden we niet verder gecontroleerd door de douane. Als we door de schuifdeur gaan, komen Pappa en Mamma net aanlopen. Daar zijn we weer! We lopen direct door naar het vuurtoren gebied in P1 en laden de spullen in de mercedes. Er wordt getrakteerd op drop. We kletsen over onze reis.
![]() |
| Van Terug naar huis |
Voordat we er erg in hebben zitten we alweer in Lemmer. Alles lijkt zoals het was. We halen Anja’s Polo op bij de boerderij. Bas en ik fietsen naar huis. Als we er zijn, zien we dat alles versierd is met ballonen en vlaggetjes. Er hangt zelfs een spandoek met “Lieve Troelies, Welkom Thuis”. Wat een leuk onthaal. Het huis ziet er keurig uit en er staan allemaal bossen met bloemen en kaartjes. Er staat ook een mand met eten en drinken. Alke en Andre, Ko en Ineke en Ietje komen nog even langs. We drinken gezellig een borrel, laten wat dingen zien die we onderweg gekocht hebben en praten over de reis.







No comments:
Post a Comment